Rennen met de sterren #2: 5km in de maand van Waterman

door Marlies
Rennen met de sterren Waterman

In een eerdere blog vertelde ik al over een nieuwe uitdaging die ik aan wilde gaan. Elke maand van dit kalenderjaar heb ik een andere hardloopuitdaging op het programma staan. Met elke uitdaging behaal ik (als het lukt) een medaille van de Zodiac Challenge van Virtual Goals. De Zon schoof van Steenbok naar Waterman en dat leek mij een goed moment om de uitdaging van januari te ondernemen: 5km rennen.

Heel kort iets over astrologie

Binnen Astrologie zijn 12 planeten in 12 tekens in 12 huizen die elk hun eigen invloed uitoefenen op de dag. Er komt veel kijken bij de berekening van een goede horoscoop. Dat kan op dagniveau, maar bijvoorbeeld ook op basis van je geboortehoroscoop. Dat de Zon naar Waterman schuift, is eigenlijk niet heel bijzonder. Elke planeet komt vroeg of laat in Waterman te staan. De maan doet er ongeveer 29 dagen (ja: ongeveer een maand) over om elk teken te passeren. De horoscopen die je in krantjes of online leest, gaan doorgaans over de zonnetekens. Als iemand vraagt welk sterrenbeeld je hebt, beantwoord je vermoedelijk met jouw zonneteken. Misschien vertel ik later wat meer over astrologie, maar nu eerst: hardlopen!

Overzicht Zodiac Challenge

Trainen voor 5km

Het voordeel van deze Zodiac Challenge is dat ik iets heb om naar toe te trainen. Zonder doel trainen is behoorlijk uitdagend (voor mij in elk geval). Het ziet er niet naar uit dat we dit jaar snel een echt hardloopevenement op de kalender zien verschijnen. Waar dan vast een stormloop op is, bedenk ik mij al schrijvende… Gelukkig is daar Virtual Goals om de hardlooptijden wat op te leuken.

Het jaar trappen we af met de 5km voor een medaille met het Watermanteken. Sinds ik besloot aan deze runs mee te doen, train ik iets netter met intervaltrainingen 3 keer per week. Dat betekent dat ik bijvoorbeeld tijdens een training in december een interval deed van 1 minuut rennen, 1 minuut wandelen en dat keer 10. Per training bouw je de minuten die je rent op en gaat het aantal vermenigvuldigingen omlaag. Het totaal aantal minuten van je training én de afgelegde afstanden stijgen daarmee steeds mee. Bij de interval van 7 minuten rennen keer 4 tikte ik de 5 kilometer al aan. Dat gaf eigenlijk direct vertrouwen, omdat het hardlopen goed te doen is.

5km run day!

Sowieso wil ik alle afstanden van dit jaar zoveel mogelijk pas doen als de Zon in het betreffende teken staat. Waterman kwam vandaag al in beeld, wat mij een beetje verraste. Gemiddeld genomen, wisselt de Zon vaak rond de 21e van teken.

Na de training van afgelopen zaterdag besloot ik om dinsdag de 19e voor mijn “officiële” run te gaan. Dit hele goede plan viel bijna in het water(man): het regende en het regende en het regende vandaag. Eerlijk gezegd wilde ik gewoon gaan rennen vanochtend. Ik had het mij voorgenomen, dus ik zou het doen. Ik keek naar buiten en toen het besef indaalde dat ik bewust de keuze zou maken om een half uur door de regen te rennen en doorweekt thuis te komen, ik eigenlijk een beetje gestoord zou zijn. In tijden van een ronddwalende ziekte moet je je lichaam niet de ruimte geven om door-en-door nat thuis te komen. Vervolgens vat je kou en mag je een wattenstaaf in je neus en keel te krijgen voor je test.

Toen het er ’s middags op leek dat het ein-de-lijk droger zou zijn of lijken, trok ik de hardloopschoenen aan. Het was qua temperatuur ietsje warmer dan het de afgelopen weken geweest is en dat was eigenlijk ook wel eens fijn voor die eerste kilometer. Tijdens die kilometer heb je het vaak nog koud, maar wil je niet warmer gekleed zijn voor de resterende kilometers en de daar bijhorende extra lichaamswarmte.

Oorspronkelijk had ik het plan om de 5km in 3 blokjes van elk 10 minuten te knippen en daar tussen te wandelen. Maar ja, oorspronkelijk zou ik ook ’s ochtends rennen dus het plan ging overboord.

Ik besloot het stuk voor stuk aan te kijken en rende rustig door naar 2 kilometer, naar 2,5 kilometer, de 3e kilometer volgde snel en toen: woeiiii. Tegenwind van jewelste toen ik het pad richting huis insloeg. Ik was bewust met de wind in de rug begonnen omdat ik anders al na die 2e kilometer vermoeid zou zijn, maar nu kreeg ik die wind alsnog in mijn gezicht. Toch is met tegenwind rennen ‘makkelijker’ als je er al 3 kilometer op hebt zitten. Al snel was de 4 kilometer in zicht en yesss, doorrennen voor die laatste! Ik versnelde nog een beetje en tadaaa: 5 kilometer voltooid!

Volgende uitdaging is natuurlijk in zicht

Het huis weer in, rekken, kat aaien, foamrollen, drinken, douchen en voldaan naar de statistieken kijken terwijl ik noedels eet. Ik hou van statistieken.

Resultaat 5 kilometer

Met een tempo van 6:19 minuut per kilometer ben ik heel tevreden. Dat lees je als: ik doe gemiddeld 6 minuten en 19 seconden over 1 kilometer. Ik ben immers vorige maand pas weer begonnen ben met rennen. Er is altijd ruimte voor verbetering en later in het jaar staat nog een snelle 5km op de planning. Dan mik ik graag op een finish onder de 30 minuten. Binnen een half uur 5 kilometer erdoorheen lopen geeft namelijk een enorme kick.

Via de website van Virtual Goals heb ik een screenshot van mijn resultaat geüpload. Nu wacht ik rustig af tot de medaille binnen komt. Natuurlijk heb ik mij direct aangemeld voor de uitdaging van februari. Dan ren ik een 5 kilometer én een 10 kilometer. Mijn trainingsschema neem ik onder de loep, maar met deze 5 kilometer achter de rug zie ik het met vertrouwen tegemoet.

Lees ook

Laat een reactie achter

* Door het plaatsen van een reactie ga je akkoord met het opslaan en gebruiken van jouw gegevens door deze website.

Deze website gebruikt cookies om jouw ervaringen te verbeteren. Klik op 'Lees meer' voor informatie over privacy en cookies. Accepteren Lees meer