“Wanneer mag ik weer hardlopen?”

door Marlies

De vraag in de titel stel ik mezelf kort nadat ik ben gaan hardlopen. Ik weet niet wat het is, voorheen vond ik hardlopen iets voor sukkels en nu doe ik zelf keihard mee. Mijn hoofd is knalrood bij thuiskomst en ergens voel ik me ook wel een beetje suf als ik weer over het asfalt hobbel (bedoel: wat is het nut?). Maar het gevoel dat ik nog wel een stukje verder had gekund en er enorm van geniet, maken dat ik toch elke keer weer denk: wanneer mag ik weer?

Hardlopen analyseren

Mijn runs hou ik bij met behulp van de app Runkeeper. Dit is om meerdere redenen handig:
  1. Allereerst kan ik mijn work-out instellen, waardoor ik in de app invoer dat ik bijvoorbeeld (zoals gisteren) 3 minuten wil hardlopen, 1 minuut wandelen en dat maal 7. Ook kan ik aangeven dat ik 5 minuten wil warmwandelen en 5 minuten uitwandelen. De computerdame vertelt me dan op de juiste momenten dat ik moet gaan hardlopen of wanneer het tijd is om te wandelen.
  2. Ten tweede kan ik tijdens het lopen ook even checken hoe ver ik inmiddels ben of hoeveel van de 3 minuten ik al gehad heb.
  3. Derde punt is dat ik na afloop geweldige inzichten vergaar: in de app (en browser) staat op de kaart mijn gelopen route en ik heb een paar grafieken: een geografisch hoogstandje qua hoogteverschillen op mijn route, het aantal stappen en mijn looptempo. Die laatste toon ik even hieronder van mijn 4 runs op een rij (lees: in een kolom) :
Statistieken van hardlopen in grafiekjes

Een tevreden hardloopster

De piekjes die je ziet, zijn de momenten waarop ik wandelde (dan kost de afstand die je aflegt meer tijd). Tijdens mijn hardloopstukjes ben ik sneller. Wat ik vooral heel fijn vind om te zien, is dat ik best stabiele hardloopstukken heb. Bij de 4e grafiek zie je duidelijk dat ik langer hardloop (3 minuten) dan tijden de eerste run (1 minuut). Ook kun je wat afwijkingen zien naar boven of beneden toe. Als ik in Runkeeper desktop mijn muis op dat stukje hou, toont ie op de kaart waar ik op dat moment was. Vaak is dat dan de plek waar ik naar beneden of boven rende vanwege een heuvel waardoor ik iets sneller of langzamer ging dan gemiddeld. Al met al ben ik behoorlijk tevreden tot nog toe! Mijn gewrichten houden zich ook prima; ik heb eigenlijk nergens last van. Alleen na de eerste sessie voelde ik spierpijn in mijn schenen. Sindsdien heb ik die niet meer voelen klagen over deze nieuwe hobby.
En hee: morgen mag ik weer! Hopelijk blijven mijn vorderingen zo goed gaan. Overigens ga ik voor de app wel wat strakker de meting stopzetten. Bij 1 t/m 3 stopte ik de meting als ik bij de voordeur van mijn huis was. Daardoor loop ik veel langer dan 5 minuten uit en wordt het beeld iets vertekend. Iets met het houden van analyseren van cijfers en grafieken over dingen die ik leuk vind. Hardlopen vind ik toevallig leuk. Had je dat al door?

Lees ook

1 reactie

Erwin 21 augustus 2020 - 11:34

Hahah heel nice ! Voor mij is de vakantie ook bijna voorbij en dan ga ik het weer lekker oppakken !
Ik kijk zelf wel altijd voor we beginnen even op https://www.kupino.nl/folders/lidl werkt top voor me !

Reageren

Laat een reactie achter

* Door het plaatsen van een reactie ga je akkoord met het opslaan en gebruiken van jouw gegevens door deze website.

Deze website gebruikt cookies om jouw ervaringen te verbeteren. Klik op 'Lees meer' voor informatie over privacy en cookies. Accepteren Lees meer