Van FOMO naar JOMO: de ‘joy of missing out’

Heb jij al eens gehoord van JOMO? Misschien herinner je nog dat iedereen helemaal into “FOMO” was. De “Fear Of Missing Out” die vooral betekende dat je niks wilde missen. Overal aan meedoen = hip. Inmiddels is de tegenhanger terrein aan het winnen: JOMO. The “Joy Of Missing Out.” Daar kan ik wel iets mee. Want dat overal aan mee moeten doen… waarom doen we dat?

Een klassiek geval van FOMO

De zon schijnt. Het is begin maart en na een (schijnbaar) barre winter zijn ‘we’ blij dat de zon schijnt. Nederlanders en zon: het is een dingetje. Zodra de zon schijnt, rennen we naar buiten toe. Elke zonnestraal die er op je gezicht kan vallen, moet dan ook geclaimd worden. Als de zon schijnt, willen we er niks van missen. Straks is je kans verkeken en is er nooit meer zon. Het is FOMO uit het boekje, de Nederlandse zon(aanbidder).

Eerlijk is eerlijk: daar doe ik ook graag aan mee. Staat de zon op mijn balkon, dan zit ik daar ook. Het liefst met zo min mogelijk kleding aan, zodat ik op tijd een zongebruind kleurtje kan creëren. Het gekke is dat ik niet weet waarom ik dat doe. Wordt mijn leven er minder van als ik binnen blijf en daar dingen doe waar ik blij van word?

Van FOMO naar JOMO

Toevallig zit ik op het Waddeneiland Schiermonnikoog in de eerste week van maart. Op mijn telefoon regent het berichtjes van “wauw, je hebt een goede week uitgezocht!” want: zon. Mijn onlangs gelaserde ogen vinden de lucht veel te droog en ik ben de verantwoorde zonnebril dragen na twee dagen wel een beetje zat. Mijn geluksmoment? De dinsdagmiddag waarop het continu regende. Bank, kop thee en boek: een heilig drietal in mijn introverte leven. 

Het zet mij aan het denken. Ik voel een beetje frustratie. Als er zon is, word ik schijnbaar geacht naar buiten te gaan en daarvan te genieten. Ik voel die druk zelf ook. Alle bezoekers op het eiland zijn eropuit met hun gehuurde fiets of zitten op een van de vele terrasjes. Het maakt mij rusteloos: ik heb namelijk geen zin om naar buiten te gaan. Ik wil lekker bankhangen en lui doen. Het is vakantie. Het is tijd voor JOMO.

JOMO: doen wat je zelf het liefst wil

Het lijkt wel een vereiste: iets bereiken op je vakantie. Als iemand een weekend naar Londen gaat, informeer je na afloop ongetwijfeld of diegene (1) de Big Ben heeft gezien, (2) in het reuzenrad London Eye is geweest, (3) op de foto is gegaan met een rode telefooncel, (4) in een dubbeldekker bus heeft gezeten en/of (5) Harry Potter geïmiteerd heeft op King’s Cross station. Je wil toch zeker de lokale sights meepakken. Kun je thuis weer meepraten.

Ik gooi het direct over een andere boeg. Als de zon schijnt, doe ik waar ik zin in heb en als de zon niet schijnt ook. Ik ga geen fiets huren omdat ik geen zin heb om door de duinen te crossen. Bij de lokale supermarkt koop ik ‘gewoon’ groente en fruit zoals ik dat thuis ook doe en hou ik mijn eigen eetgewoontes aan. Ik lees boeken, drink liters thee, leg een puzzel en werk mijn website bij. Heb ik bij terugkeer geen verhalen over de duinen, het strand, de bunkers of cranberries? TOP. Zolang ik zelf vind dat ik een fijne tijd heb gehad en heb gedaan wat ik wilde.

JOMO en de telefoon

Misschien ken je het wel: ‘even’ op je telefoon kijken of er nieuwe berichtjes binnen zijn gekomen of dat er wat leuks te zien is op Instagram of TikTok. Vervolgens ben je een half uur verder en is er eigenlijk niks gebeurt waar je iets aan hebt. De apps op de telefoon spelen handig in op onze behoefte om op de hoogte te zijn. Het is ook heel handig: waar je ook bent, je bent op de hoogte. Sta je ergens te wachten of wil je iets opzoeken? Het kan direct. JOMO toepassen in je telefoongebruik is lastig, maar niet onmogelijk.

“Begin de dag offline”-challenge

Op maandag 21 maart start de 7-daagse “Begin de dag offline” challenge. Het eerste wakkere uur van de dag beginnen we offline. We maken tijd voor onszelf. Eerst genieten van de rust voor de buitenwereld op de deur komt kloppen en de meldingen op je telefoon om aandacht vragen. Start je dag met rust én energie door mee te doen aan deze challenge! Meer informatie vind je op de pagina aanbod.

Scroll naar boven